Bez względu na wiek, płeć czy pochodzenie, każdy z nas może nauczyć się języka angielskiego. Nauka każdego języka, powinna zacząć się jak najwcześniej, tak wcześnie, jak to jest tylko możliwe. Wprowadzenie języka obcego do otoczenia dziecka ma ogromne znaczenie w późniejszym rozwoju językowym dziecka. Tak naprawdę, by efekty były spektakularne, nauka języka angielskiego powinna zacząć się już w okresie ciąży. Dziecko uczy się każdego języka, czy to ojczystego, czy obcego już w czasie ciąży, gdy mama głaszcze brzuch i mówi codziennie do jeszcze nienarodzonego maluszka.

 

Dziecko, które ma kontakt już od pierwszych swych dni
z językiem angielskim, szybciej i łatwiej będzie się go uczyło w późniejszym okresie swojego życia.

 

Istnieją naukowe dowody na to, że dziecko, które już od wczesnego etapu swojego życia jest wystawione na język angielski, w późniejszym okresie ma szansę przejść na poziom mistrzowski, którym posługują się native speakerzy. Krytycznym momentem, tzw. critical period, do kiedy nauka języka obcego powinna być rozpoczęta, jest 12 rok życia dziecka. Bardzo ważne jest to, że dziecko do 12 roku życia uczy się każdego języka nieświadomie. Nie wkłada w to żadnego wysiłku, przez co nauka jest dla niego czymś naturalnym. Nauka kojarzy mu się raczej z zabawą, niż z wkuwaniem słów na pamięć lub zawiłą angielską gramatyką. Przyswajanie wiedzy jest czymś naturalnym, co sprawia mu przyjemność i stanowi świetną zabawę. Już nawet wczesny etap ciąży i nauka języka angielskiego przez matkę ma dla dziecka kluczowe znaczenie. Dziecko, które nie zna jeszcze żadnego języka, wychwytuje wszystkie dźwięki, melodie, intonację, co w późniejszym etapie nauki ma ogromny wpływ na jego wymowę. Wczesna nauka w początkowych latach, nawet gdy dziecko jeszcze nie mówi, procentuje w późniejszym etapie nauki. Dziecku nauka przychodzi dużo łatwiej, zna wiele słów, nawet jeśli ich nigdy nie wypowiedziało. Dlatego też dziecko uczy się chętnie, z łatwością i szybko opanuje język. Gdy minie ten okres sensytywny 12 roku życia, gdy dziecko uczy się języka z łatwością, skutkuje to poważnymi konsekwencjami w późniejszych etapach nauki języka.

 

Po 12 roku życia dziecko, tak jak dorosły, musi włożyć wysiłek w naukę.

 

Ponieważ opanowało już swój język ojczysty na tyle, by mu to przeszkadzało w poznawaniu innych struktur gramatycznych. Dziecko już nauczyło się wypowiadać dźwięki danego języka, język przystosował się do danej wymowy, w związku z tym, trudniej będzie mu wymawiać inne dźwięki, których nie ma w języku ojczystym. Ponieważ do 12 roku życia dziecko ma doskonały słuch, potrafi bezbłędnie naśladować wszystkie dźwięki. Dziecko nie ma też oporów przed mówieniem, nawet jeśli popełni błąd. Dziecko nie boi się mówić i nie zna wstydu. Jeśli dziecko nigdy nie ma kontaktu z językiem, nigdy nie będzie miało szans na to by go w pełni opanować. Podobnie dzieje się z naszym ojczystym językiem. Jeśli do tego okresu sensytywnego dziecko nie rozpocznie nauki języka, bo np. było siłą przetrzymywane w piwnicy lub wychowywane w miejscu, gdzie nie ma kontaktu z ludzką mową, to już nigdy nie nauczy się mówić. Oczywiście z czasem nauczy się wiele słów, pojedynczych zdań, ale nigdy nie będzie posługiwało się płynnie w danym języku. Będzie raczej mówiło: ja iść, ja chcieć, moja chleb itp. Są to oczywiście skrajne przypadki, które pozwalają nam lepiej zobrazować konsekwencje przegapienia bardzo ważnego etapu rozwojowego, który odgrywa kluczową rolę w nauce języka obcego oraz ojczystego.

 

Kto powinien uczyć języka obcego tak małe dzieci?

 

Nawet jeśli sądzisz, że świetnie znasz język angielski i żyjesz w przekonaniu, że sama lub sam zrobisz to najlepiej, to muszę Cię zmartwić. Naukę języka obcego najlepiej jest zostawić profesjonalistom. Kwalifikowany nauczyciel, który specjalizuje się w nauce języka obcego dla dzieci jest najlepszym nauczycielem. Ponieważ jest specjalizuje się w nauczaniu, ma wiedzę merytoryczną, ma kompetencje i umiejętności. Zna wszelkiego rodzaju piosenki, rymowanki, wierszyki, wie czym zainteresować dziecko, potrafi dostosować poziom nauki do wieku. Taki nauczyciel ma również cierpliwość do dziecka. Oprócz tego bardzo ważnym elementem, dla którego rodzic nie powinien uczyć języka obcego jest tzw. code switching, czyli mieszanie się języków. W przypadku, gdy dziecko ma lekcje z obcą osobą, to ono kojarzy tę osobę z danym językiem. Wie, że z nią będzie używało innych słów lub będzie śpiewało inne piosenki niż z mamą lub tatą. Nie mówię tu o przypadkach rodzin mieszanych językowo, gdzie jedna osoba jest native speakerem innego języka.

Istnieje wiele powodów, dla których wczesna nauka języka obcego jest kluczowa w późniejszym okresie nauki dziecka. Warto jest rozpocząć naukę jak najwcześniej, tak szybko, jak to jest tylko możliwe. Ponieważ dzieci nie są jeszcze emocjonalnie dojrzałe, organizowane są kursy nauki języka angielskiego, w których uczestniczą również rodzice. By dowiedzieć się więcej kliknij TU. Jest to świetny sposób na wspólną zabawę z maluszkiem zarówno dla dziecka, jak i dla rodzica.

Wspólne zabawy warto organizować pod kątem edukacyjnym już od pierwszych wspólnych chwil, zapewniając dziecku tym samym lepszy start w życiu.

 

Wyzerowanie Hasła
Proszę wprowadź swój adres e-mail. Otrzymasz nowe hasło na maila.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This